1Μπορούμε να φτιάξουμε νέα κτίρια γραφείων τόσο όμορφα όσο τις παλιές αποθήκες;

Οι παλιές αποθήκες προς ανακαίνιση, τείνουν να εξαφανιστούν και η ενοικίαση γραφείων σε μεγάλους γυάλινους πύργους στα αστικά κέντρα γίνεται όλο και λιγότερο ελκυστική. Έχουμε ανάγκη από ένα νέο τύπο κτιρίου αρεστό στις εταιρίες.
Είμαστε μια κοινωνία παθιασμένη με κάθετι νέο. Θέλουμε να φαινόμαστε για πάντα νέοι, να οδηγούμε το τελευταίο μοντέλο αυτοκινήτου, να φοράμε την τελευταία λέξη της μόδας και να παίζουμε την τεχνολογία στα δάχτυλά μας.
Αυτό ισχύει πάντα, εκτός και εάν μιλάμε για αρχιτεκτονική…
Πάρτε για παράδειγμα τις παρακάτω φωτογραφίες.

9

Οι 9 στους 10 προτιμούν τον τοίχο στα δεξιά.
Τα γραφεία – αποθήκες συνήθως προτιμούνται από εταιρίες γραφικών τεχνών, τεχνολογίας και νέους επιχειρηματίες αν και πρακτικά δεν είναι όλα όπως τα βλέπουμε. Η ψηλοτάβανη οροφή έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει δυσκολία στη ρύθμιση της σωστής θερμοκρασίας και τα παράθυρα είναι μικρά και μακριά από τους εργαζομένους. Επιπλέον, οι γειτονιές στις οποίες συνήθως βρίσκονται οι παλιές αποθήκες είναι απομονωμένες και μακριά από δημόσιες συγκοινωνίες.
Τι κάνει όμως μια τέτοια αποθήκη να φαίνεται τόσο ελκυστική;

Αυθεντική φθορά των υλικών

Η φωτογραφία με τα τούβλα απαντάει στην ερώτηση μας.
Στα δεξιά, τα παλαιωμένα τούβλα με το τσιμέντο να εξέχει λόγω ηλικίας δείχνει έναν τοίχο με μια αίσθηση χρόνου και χαρακτήρα. Είναι αυθεντικός. Ο τοίχος στα αριστερά είναι τόσο τέλειος που τον νιώθουμε αποστειρωμένο και ξένο.
Αυτό φυσικά συναντάται και σε άλλα υλικά που βρίσκονται στις παλιές αποθήκες όπως ξύλινα πατώματα, τσιμέντο με ρωγμές και σκουριασμένα μέταλλα.

Ο ανθρώπινος πυρήνας

Τα χαρακτηριστικά των υλικών είναι σίγουρα σημαντικά αλλά δεν είναι οι μοναδικοί παράγοντες. Η ψυχή ενός χώρου εργασίας είναι χωρική. Οι πρωτότυποι χώροι είχαν τον πυρήνα τους στο κέντρο με γραφεία διανεμημένα γύρω στην περίμετρο. Αυτό όμως το μοντέλο τείνει να εξαφανιστεί καθώς οι εταιρίες προσπαθούν να επαναπροσδιορίσουν τους χώρους τους με νέες τυπολογίες.
Η ανακαινισμένη αποθήκη ή το εργοστάσιο αρχικά σχεδιάστηκαν με σκοπό να παρέχουν μεγάλους κεντρικούς χώρους για υπηρεσίες και αγαθά. Οι ανελκυστήρες ήταν τοποθετημένοι περιμετρικά. Οι μεγάλοι χώροι δεν επιτρέπουν μόνο στους ανθρώπους να είναι στο κέντρο τους. Καφετέριες, καθιστικά αλλά και ήσυχες γωνίες τοποθετούνται προς όφελος των εργαζομένων. Αυτοί οι χώροι είναι και κάθετα μεγάλοι καθώς τα ταβάνια τους είναι ψηλότερα από ό,τι στα συνηθισμένα γραφεία.

Συναδελφικότητα

Ο ανθρωποκεντρικός πυρήνας σπάνια συναντάται στα κλασικά γραφεία. Αυτοί που προτιμούν το νέο τύπο χώρου εργασίας είναι συνήθως μαθημένοι στη συνεργασία από τα σχολικά χρόνια και θέλουν να αισθάνονται συνδεδεμένοι με τους συναδέλφους τους ακόμη κι αν δεν δουλεύουν άμεσα μαζί τους. Το μοίρασμα του χώρου και οι πιο χαλαροί κανόνες, χαρακτηριστικά που «χτίζουν» μια σχέση που ξεφεύγει από «άλλη μια μέρα στη δουλειά».

Δημιουργώντας το «χαλαρό»

Αρχίζουμε λοιπόν να κοιτάμε διαφορετικά τον παραδοσιακό χώρο εργασίας μας. Έτσι όπως μετατρέψαμε τις παλιές αποθήκες, έτσι μπορούμε να ανακαινίσουμε τα γυάλινα γραφεία στα αστικά κέντρα. Αυτό θα μπορούσε να συμβεί με αλλαγές στις ίδιες τις κατασκευές δημιουργώντας μεγαλύτερους χώρους.
Ή θα μπορούσε να αφορά τη διαρρύθμιση μέσα στο ίδιο το κτίριο με κάθετο άξονα, δημιουργώντας π.χ. ένα χώρο μοιρασμένο από διαφορετικούς ένοικους.Ομοίως, κατασκευάζοντας νέα κτίρια, μπορούμε να τα σχεδιάσουμε έτσι ώστε να έχουν τα χαρακτηριστικά και υλικά αυτά των παλιών αποθηκών που είναι τόσο επιθυμητά.

4

8

7

3

6

2

5

Φωτογραφίες © Architectural Imageworks, LLC

Facebookgoogle_plusmailFacebookgoogle_plusmail

Comments are closed.